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Presentazione

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Con tre giornate di studio, di incontri e di confronti si conclude la prima tappa del percorso avviato oltre un anno fa, quando INU Lazio propose ad altre sezioni regionali dell’INU, che accettarono con entusiasmo, l’idea di promuovere la 1° Biennale dello spazio pubblico. Tre giorni aperti dalla premiazione dei concorsi promossi dalla Biennale, occasione anche di divulgazione dell’importante Premio europeo dello spazio pubblico urbano, ormai giunto alla decima edizione, e che proseguiranno con un intenso programma di sessioni plenarie, di sessioni tematiche in parallelo e di incontri.
Costruire una azione permanente di osservazione ed un appuntamento periodico per conoscere le condizioni di salute del sistema di spazi pubblici, ossatura portante di ogni città degna di questo nome. Ecco l’idea costitutiva della Biennale. L’ambiente urbano che quotidianamente viviamo si è profondamente trasformato nel corso degli ultimi decenni. Dispersione (urban sprawl) e crescita metropolitana hanno prodotto l’urbanizzazione di molti terreni agricoli in un caotico accostarsi di edifci residenziali, produttivi e commerciali, annullando o privatizzando gli spazi di relazione. Si sono moltiplicati i non luoghi ed è cresciuta una mobilità privata insostenibile sotto il proflo ambientale e sociale.
Nella città consolidata la carenza di risorse pubbliche e l’assenza di iniziativa sono all’origine di un’insuffciente manutenzione degli spazi pubblici esistenti, troppo spesso del loro totale abbandono. Trasporti pubblici inadeguati spingono verso un uso abnorme dell’automobile che invade luoghi un tempo vitali spazi di relazione.
La carenza di spazi pubblici sicuri ed accessibili ostacola l’esercizio dei diritti di cittadinanza dei soggetti più deboli: donne, bambini, anziani, disabili, migranti.
Viceversa, come dimostrano le migliori esperienze europee ed affermano i documenti uffciali dell’Unione, parchi, giardini, piazze e strade gradevoli, animate, accoglienti e sicure, spazi polivalenti liberi nell’accesso e dedicati all’incontro e alla multiculturalità sono l’elemento distintivo di una società urbana che crede in se stessa. La storia della città ci insegna che la vita pubblica ha un potere tonifcante sull’intelligenza collettiva, sulle relazioni sociali e sugli scambi economici. Ma senza spazi adeguati la vita pubblica si impoverisce. Ne sono consapevoli progettisti e Pubbliche Amministrazioni che intendono riconquistare la dimensione sociale della pianifcazione, che si è offuscata agli occhi dell’opinione pubblica. Ne sono consapevoli i cittadini che più che in passato si organizzano per difendere o conquistare un parco, un servizio di prossimità, uno spazio ad uso collettivo, per conservare nel tempo quegli spazi pubblici considerati beni comuni a tutela della qualità della vita delle future generazioni.

Con le giornate romane si conclude una tappa e ne inizia un’altra. Prosegue il percorso della Biennale. Il sito biennalespaziopubblico.it sarà testimone e divulgatore delle iniziative che ci porteranno tra due anni al prossimo appuntamento.The Lazio branch of the Italian National Planning Institute (INU-Lazio), in collaboration with the INU branches of Veneto, Piedmont, Liguria, Emilia Romagna and Puglie, is organizing the first Biennial on Public Space, which will culminate in a final meeting organized in Rome during May 2011.

This initiative aims to establish a recurring encounter where ideas can be exchanged, transformations monitored, and scholarly research, and news on other territorial initiatives, can be publicly aired. Public space is a topic of pressing contemporary relevance,

considering contemporary changes in the global economy, migration trends, advances in information technology, and transformations in contemporary patterns of urban growth.

We witness ever more frequently episodes challenging the very possibility of governing transformations of public space induced by new social and economic forces. Cities as we have known them over the course of history seem to be in the throes of death.

Deconcentrated settlement patterns have obliterated locally based interpersonal relationships. The twin processes of globalization and privatization have decreed the decline of freely accessible shared spaces. Poorly defined responses to uncontrolled migratory trends erode the established codes of citizenship.

The economic forces which have been unleashed on the territory are immune to the social, cultural, and symbolic values which underpin cities: shopping malls, gas stations, and other non places, are the new symbols of inhabited space. The mutually interpenetrating phenomena of urban deconcentration, social fragmentation and privatization, are unhinging the locally based economic and social fabric of the city.

What strategies can help politicians, decision makers, planners and common citizens govern these transformations?

A city is a complex system bound together by the inertia of physical place; an adaptive system able to reproduce itself in innovative ways, generating new cultural forms, whilst regulating social process and economic exchange. The history of the city shows that urban rebirth hinges on two chief factors: public space and the right of citizenship.

Cities, public space and citizenship, together define the very essence of life quality. With no public space there is no city; instead we encounter a lifeless collection of physical accretions.

Unsupported by the concept of citizenship, the city becomes a point of physical contact for disconnected individuals incapable of collective action.

Regional and local parks, attractive streets and squares, vibrant spaces inviting the public to assemble in secure open-access multifunctional spaces which stimulate public encounter, are a distinctive feature of an ideally-inspired multicultural urban society. The defining characteristic of public space is the absence of a dominant commercial imperative, opening assembly to all citizens, irrespective of age, gender, social class or other distinctions. Public space is an organic phenomenon, kaleidoscope-like in its capacity to transform and change.

Public space orders the urban fabric, and defines mobility pathways. When these fabrics and pathways are open, efficient

and fluid, they foster the democratic use of the city, giving importance to each and every neighborhood, reducing dependence on historical centers, and distributing urban functions and services evenly throughout the territory.

The character of a city is expressed in public spaces, which guarantee social and cultural identity.

However, public ownership alone does not characterize public space. A publicly owned space may be a void, while true public space possesses a vitality found even in new hybrid public-private spaces expressing social creativity and cultural innovation.

The Biennial will not define a priori the range of possible public spaces, nor overstate the ideological contrast between public and private. Instead it will provide a forum for planners, decision makers and other citizens to reflect on policies able to encourage the

multiplication of vibrant public spaces across the urban territory.

Territorial associations, citizens, entrepreneurs, artists and schools, the diverse host of social actors that bring cities to life, are invited to engage in debate with policy makers and planners, with the aim of engendering a robust community whose identity is firmly rooted in shared public space. It is in this debate that the challenges of the future can surface, pointing to new strategies to

conserve enduring social and cultural aims.

The Biennial is not an isolated encounter. Multiple events are distributed throughout the year leading up to the Biennial meeting, which will bring together events organized in different cities and nations, all sharing a common interest in public space.